WHAT'S NEW?
Loading...

Usahawan Pilihan

FREDERICK W. SMITH (FEDEX)



USAHAWAN PILIHAN

BIODATA
Pengasas, pengerusi, ketua pegawai eksekutif, dan presiden, FedEx Corporation
Warganegara: Amerika.
Lahir: 11 Ogos 1944, di Marks, Mississippi.
Pendidikan: Yale University, BA, 1966.
Keluarga: Anak Frederick C. (ahli perniagaan) dan Sally (Wallace) Smith; berkahwin dengan Linda Black Grisham, 1969 (bercerai 1977); berkahwin Dianne Avis; kanak-kanak: sepuluh (dua dari perkahwinan pertama).
Kerjaya: Ark Airlines, 1969-1971, pemilik; Federal Express Corporation, 1971-, pengasas dan presiden; 1975-, pengerusi, presiden, dan ketua pegawai eksekutif.
Anugerah: Anugerah Kepimpinan Strategik Peter F. Drucker, 1997; bernama "Ketua Pegawai Eksekutif Tahun" untuk tahun 2004 oleh majalah Ketua Eksekutif .

Alamat: FedEx Corporation, 942 Shady Grove Road, Memphis, Tennessee 38120-4117; http://www.fedex.com.

IDEA DAN PRODUK

Pada tahun 1971 Frederick Wallace (Fred) Smith menghasilkan idea revolusioner: menyampaikan bungkusan yang boleh dipercayai semalaman. Dengan penciptaan Federal Express Corporation, Smith bukan sahaja menawarkan alternatif kepada mel dan perkhidmatan penghantaran yang lebih tradisional dan perlahan, tetapi beliau juga mencipta industri yang hampir sendirian mengubah perniagaan cara. Dalam proses itu, syarikat Smith menjadi perniagaan pertama Amerika untuk memperoleh $ 10 bilion keuntungan. Menjelang 




tahun 2004 FedEx menyerahkan kepada 210 negara menggunakan lebih daripada enam ratus pesawat, 46,000 kenderaan, dan 141,000 pekerja. Tetapi Federal Express dan Smith bukan hanya menyediakan penghantaran cepat dan boleh dipercayai kepada pelanggan di seluruh dunia. Di peringkat akar umbi kejayaan syarikat itu adalah falsafah Smith yang dicuba dan benar: orang, perkhidmatan, keuntungan (PSP). Untuk itu, Smith bekerja keras untuk dapat diakses oleh para pekerja dan pelanggannya dengan gaya pengurusan yang menggabungkan penglihatan, mengambil risiko, rasa masyarakat, dan pendekatan yang berfikiran keras.

LATAR BELAKANG

Smith dilahirkan di Marks, Mississippi, pada 11 Ogos 1944. Yang lebih muda dari dua anak lelaki, Smith dinamakan sempena ayahnya, seorang usahawan dan ahli perniagaan yang menubuhkan Dixie Greyhound Bus Lines, kemudian menjadi sebahagian daripada Greyhound Bus Lines. Untuk menambah lagi kekayaan keluarga, Smith senior dan anak sulungnya menubuhkan rantai Restoran Toddle House, yang menawarkan masakan gaya Selatan di lokasi-lokasi di seluruh Amerika Syarikat. Pada tahun 1948, ketika Smith berusia empat tahun, ayahnya meninggal dunia. Nasib baik untuk keluarga, senior Smith telah membuat cukup wang untuk memastikan keluarganya-yang sekarang terdiri daripada seorang isteri, dua orang anak lelaki, dan dua anak perempuan-kewujudan yang selesa. Walau bagaimanapun, ia akan menjadi masa yang lama sebelum anak-anak akan melihat apa-apa wang ayah mereka. Nasib baik bahawa anak-anaknya akan mensia-siakan nasib mereka dan menyia-nyiakan hidup dan bakat mereka, senior Smith telah meletakkan wangnya sebagai dana amanah untuk dibebaskan kepada anak-anak pada hari ulang tahun ke-21 mereka.

Sejak awal kanak-kanak, Smith terganggu oleh kecacatan kelahiran yang dikenali sebagai penyakit Calve Perthes, bentuk arthritis kanak-kanak pada pinggul yang disebabkan oleh kehilangan sementara bekalan darah ke pinggul. Penyakit itu adalah seperti yang Smith menghabiskan banyak tahun awal pada tongkat dan di penyangga untuk menstabilkan soket sendi pinggulnya. Walau bagaimanapun, pada masa dia berusia 10 tahun, Smith telah menanam penyakit ini. Smith menghadiri Prep Memphis University, di mana beliau mengambil bahagian dalam sukan dan merupakan seorang pelajar cemerlang. Beliau juga mengembangkan minat yang mendalam dalam Perang Saudara Amerika. Tetapi semangat sebenar Smith terbang; pada usia 15 dia belajar tali semasa mengendalikan duster tanaman. Pada waktunya ia dikenali sebagai juruteknik amatur yang mahir. Ketajaman perniagaan Smith bermula lebih awal; Semasa di sekolah menengah, dia dan sekumpulan rakannya mengasaskan Syarikat Rekod Berat, sebuah studio rakaman kecil yang kemudiannya menjadi sebuah syarikat yang sah. Pada tahun 1962 Smith meninggalkan Memphis untuk menghadiri Universiti Yale.


PERJALANAN BERSAMA FEDEX

Semasa di Yale, Smith berhasrat untuk mengkaji ekonomi dan sains politik. Malangnya dia mendapati dirinya lebih tertarik dengan aktiviti sosial kampus, yang mempengaruhi prestasi akademiknya. Bagaimanapun, satu insiden dalam tahun juniornya menonjol, memberikan kuman idea yang kemudian membawa Smith ke kejayaan. Bagi kelas ekonomi, Smith menulis sebuah makalah jangka panjang yang menggariskan ideanya untuk sebuah syarikat yang akan menjamin penghantaran semalaman barang-barang kecil, sensitif masa, seperti bahagian gantian dan bekalan perubatan, ke bandar utama AS. Profesor itu tidak kagum dan memberikan Smith gred C untuk karyanya. Tetapi idea Smith tinggal dengannya, walaupun ia akan menjadi beberapa tahun lagi sebelum dia akan mempunyai peluang untuk mencubanya. Pada tahun 1966 Smith menamatkan pengajian dengan ijazah dalam bidang ekonomi dan tidak lama selepas itu mendaftar dalam Kor Marin Amerika Syarikat. Sebagai lutut kedua, Smith dihantar ke luar negara untuk bertarung di Asia Tenggara semasa Perang Vietnam. Smith akan melakukan dua lawatan di Vietnam, mendaftar di sekolah penerbangan dan akhirnya terbang lebih daripada dua ratus misi sokongan tanah. Pada bulan Julai 1969 Smith dihormati di peringkat kapten dengan kepujian, termasuk Silver Star, Bintang Gangsa, dan dua Hati Ungu. Pada bulan Ogos, Smith berkahwin dengan Linda Black Grisham. Walau bagaimanapun, perkahwinan itu tidak akan berlangsung, dan pasangan itu bercerai pada tahun 1977.

SAINGAN DAN CABARAN

Hari ini FedEx menghadapi banyak persaingan dengan penciptaan beberapa perkhidmatan kurier baru.Kemajuan lain seperti mesin faks dan internet yang membolehkan orang ramai menggunakan kemudahan seperti e-mel juga melambatkan keuntungan. Tetapi FedEx
mempunyai kelebihan kerana mereka mempunyai armada kapal terbang mereka sendiri sehingga mereka tidak mempunyai masalah yang berkaitan dengan pengangkut komersial. Fred Smith juga penyesuai cepat sehingga dia bertindak balas terhadap trend pasaran yang berubah dengan kecerdasan. Beliau menukar fokusnya kepada perkara yang tidak dapat dihantar melalui e-mel atau faks. Pada masa-masa kasar Smith menurunkan gajinya sendiri bersama dengan gaji eksekutif tertinggi lain. Ia adalah selamat untuk mengatakan bahawa ia adalah disebabkan oleh langkah pintar Smith bahawa FedEx menjadi perniagaan $ 42.7 bilion (pendapatan 2012) yang beroperasi di 220 negara. Armada pesawatnya terdiri daripada 697 pesawat dan 80,000 kenderaan. Dia berspekas untuk dilantik sebagai Setiausaha Pertahanan dalam Pentadbiran Bush tetapi dia tidak menerima kerana masalah perubatan.

ANUGERAH

Smith tidak berkecil hati kerana profesornya fikir ideanya tidak bagus. Dia membuktikan dirinya dengan bergerak maju dan mewujudkan salah satu perniagaan pengangkutan terbesar di dunia. Pada tahun 1998, beliau telah dilantik sebagai Junior Hall of Fame Business Hall of Fame. Beliau menerima Anugerah Ketua Pegawai Eksekutif Tahun daripada Majalah Ketua Eksekutif pada tahun 2004. Beliau juga mendapat Anugerah Kellogg untuk Kepimpinan Cemerlang pada tahun 2008 dan Bower Award for Business Leadership pada tahun yang sama. Pada tahun 2011, beliau menerima Anugerah Tony Jannus kerana sumbangan pentingnya kepada penerbangan komersial. Fred Smith mengikut Forbes kini bernilai kira-kira $ 2.1bilion (Mac 2013).