Usahawan Pilihan
FREDERICK
W. SMITH (FEDEX)
USAHAWAN
PILIHAN
BIODATA
Pengasas, pengerusi, ketua pegawai eksekutif, dan presiden,
FedEx Corporation
Warganegara: Amerika.
Lahir: 11 Ogos 1944, di Marks, Mississippi.
Pendidikan: Yale University, BA, 1966.
Keluarga: Anak Frederick C. (ahli perniagaan) dan Sally
(Wallace) Smith; berkahwin dengan Linda Black Grisham, 1969 (bercerai
1977); berkahwin Dianne Avis; kanak-kanak: sepuluh (dua dari
perkahwinan pertama).
Kerjaya: Ark Airlines, 1969-1971, pemilik; Federal
Express Corporation, 1971-, pengasas dan presiden; 1975-, pengerusi,
presiden, dan ketua pegawai eksekutif.
Anugerah: Anugerah Kepimpinan Strategik Peter F. Drucker,
1997; bernama "Ketua Pegawai Eksekutif Tahun" untuk tahun 2004
oleh majalah Ketua Eksekutif .
Alamat: FedEx Corporation, 942 Shady Grove Road, Memphis,
Tennessee 38120-4117; http://www.fedex.com.
IDEA DAN PRODUK
Pada tahun 1971 Frederick Wallace (Fred) Smith
menghasilkan idea revolusioner: menyampaikan bungkusan yang boleh dipercayai
semalaman. Dengan penciptaan Federal Express Corporation, Smith bukan
sahaja menawarkan alternatif kepada mel dan perkhidmatan penghantaran yang
lebih tradisional dan perlahan, tetapi beliau juga mencipta industri yang
hampir sendirian mengubah perniagaan cara. Dalam proses itu, syarikat
Smith menjadi perniagaan pertama Amerika untuk memperoleh $ 10 bilion
keuntungan. Menjelang
tahun
2004 FedEx menyerahkan kepada 210 negara menggunakan lebih daripada enam ratus
pesawat, 46,000 kenderaan, dan 141,000 pekerja. Tetapi Federal Express dan
Smith bukan hanya menyediakan penghantaran cepat dan boleh dipercayai kepada
pelanggan di seluruh dunia. Di peringkat akar umbi kejayaan syarikat itu
adalah falsafah Smith yang dicuba dan benar: orang, perkhidmatan, keuntungan
(PSP). Untuk itu, Smith bekerja keras untuk dapat diakses oleh para
pekerja dan pelanggannya dengan gaya pengurusan yang menggabungkan penglihatan,
mengambil risiko, rasa masyarakat, dan pendekatan yang berfikiran keras.
LATAR BELAKANG
Smith dilahirkan di Marks, Mississippi, pada 11 Ogos 1944.
Yang lebih muda dari dua anak lelaki, Smith dinamakan sempena ayahnya, seorang
usahawan dan ahli perniagaan yang menubuhkan Dixie Greyhound Bus Lines,
kemudian menjadi sebahagian daripada Greyhound Bus Lines. Untuk menambah
lagi kekayaan keluarga, Smith senior dan anak sulungnya menubuhkan rantai
Restoran Toddle House, yang menawarkan masakan gaya Selatan di lokasi-lokasi di
seluruh Amerika Syarikat. Pada tahun 1948, ketika Smith berusia empat
tahun, ayahnya meninggal dunia. Nasib baik untuk keluarga, senior Smith
telah membuat cukup wang untuk memastikan keluarganya-yang sekarang terdiri
daripada seorang isteri, dua orang anak lelaki, dan dua anak
perempuan-kewujudan yang selesa. Walau bagaimanapun, ia akan menjadi masa
yang lama sebelum anak-anak akan melihat apa-apa wang ayah mereka. Nasib
baik bahawa anak-anaknya akan mensia-siakan nasib mereka dan menyia-nyiakan
hidup dan bakat mereka, senior Smith telah meletakkan wangnya sebagai dana amanah
untuk dibebaskan kepada anak-anak pada hari ulang tahun ke-21 mereka.
Sejak awal kanak-kanak, Smith terganggu oleh kecacatan
kelahiran yang dikenali sebagai penyakit Calve Perthes, bentuk arthritis
kanak-kanak pada pinggul yang disebabkan oleh kehilangan sementara bekalan
darah ke pinggul. Penyakit itu adalah seperti yang Smith menghabiskan
banyak tahun awal pada tongkat dan di penyangga untuk menstabilkan soket sendi
pinggulnya. Walau bagaimanapun, pada masa dia berusia 10 tahun, Smith
telah menanam penyakit ini. Smith menghadiri Prep Memphis University, di
mana beliau mengambil bahagian dalam sukan dan merupakan seorang pelajar
cemerlang. Beliau juga mengembangkan minat yang mendalam dalam Perang
Saudara Amerika. Tetapi semangat sebenar Smith terbang; pada usia 15
dia belajar tali semasa mengendalikan duster tanaman. Pada waktunya ia
dikenali sebagai juruteknik amatur yang mahir. Ketajaman perniagaan Smith
bermula lebih awal; Semasa di sekolah menengah, dia dan sekumpulan
rakannya mengasaskan Syarikat Rekod Berat, sebuah studio rakaman kecil yang
kemudiannya menjadi sebuah syarikat yang sah. Pada tahun 1962 Smith
meninggalkan Memphis untuk menghadiri Universiti Yale.
PERJALANAN BERSAMA FEDEX
Semasa di Yale, Smith berhasrat untuk mengkaji ekonomi dan
sains politik. Malangnya
dia mendapati dirinya lebih tertarik dengan aktiviti sosial kampus, yang
mempengaruhi prestasi akademiknya. Bagaimanapun, satu insiden dalam tahun juniornya menonjol,
memberikan kuman idea yang kemudian membawa Smith ke kejayaan. Bagi kelas ekonomi,
Smith menulis sebuah makalah jangka panjang yang menggariskan ideanya untuk
sebuah syarikat yang akan menjamin penghantaran semalaman barang-barang kecil,
sensitif masa, seperti bahagian gantian dan bekalan perubatan, ke bandar utama
AS. Profesor itu
tidak kagum dan memberikan Smith gred C untuk karyanya. Tetapi idea Smith tinggal dengannya,
walaupun ia akan menjadi beberapa tahun lagi sebelum dia akan mempunyai peluang
untuk mencubanya. Pada
tahun 1966 Smith menamatkan pengajian dengan ijazah dalam bidang ekonomi dan
tidak lama selepas itu mendaftar dalam Kor Marin Amerika Syarikat. Sebagai lutut kedua,
Smith dihantar ke luar negara untuk bertarung di Asia Tenggara semasa Perang
Vietnam. Smith
akan melakukan dua lawatan di Vietnam, mendaftar di sekolah penerbangan dan
akhirnya terbang lebih daripada dua ratus misi sokongan tanah. Pada bulan Julai 1969
Smith dihormati di peringkat kapten dengan kepujian, termasuk Silver Star,
Bintang Gangsa, dan dua Hati Ungu. Pada bulan Ogos, Smith berkahwin dengan Linda Black
Grisham. Walau
bagaimanapun, perkahwinan itu tidak akan berlangsung, dan pasangan itu bercerai
pada tahun 1977.
SAINGAN DAN CABARAN
mempunyai kelebihan kerana mereka mempunyai armada kapal
terbang mereka sendiri sehingga mereka tidak mempunyai masalah yang berkaitan
dengan pengangkut komersial. Fred Smith juga penyesuai cepat sehingga dia
bertindak balas terhadap trend pasaran yang berubah dengan
kecerdasan. Beliau menukar fokusnya kepada perkara yang tidak dapat
dihantar melalui e-mel atau faks. Pada masa-masa kasar Smith menurunkan
gajinya sendiri bersama dengan gaji eksekutif tertinggi lain. Ia adalah
selamat untuk mengatakan bahawa ia adalah disebabkan oleh langkah pintar Smith
bahawa FedEx menjadi perniagaan $ 42.7 bilion (pendapatan 2012) yang beroperasi
di 220 negara. Armada pesawatnya terdiri daripada 697 pesawat dan 80,000
kenderaan. Dia berspekas untuk dilantik sebagai Setiausaha Pertahanan
dalam Pentadbiran Bush tetapi dia tidak menerima kerana masalah perubatan.
ANUGERAH